Közösen
A FENNTARTHATÓ JÖVŐÉRT!

Ismerd meg, hogyan teljesítjük a fenntarthatósági célkitűzéseinket!

Közösen
A FENNTARTHATÓ JÖVŐÉRT!

Ismerd meg, hogyan teljesítjük a fenntarthatósági célkitűzéseinket!

Működésünkben az ESG szemlélet három megközelítésre épül.
Fontosnak tartjuk az olyan célok finanszírozását és biztosítását, amelyek környezeti, társadalmi és emberi jogi szempontból hasznosak, ugyanakkor kizárjuk és elutasítjuk a káros hatással járók támogatását. A szervezeti folyamatainkban a fenntarthatóságot tartjuk szem előtt törekedve a pozitív társadalmi és környezeti eredmények elérésére.

ISMERD MEG AZ ESG STRATÉGIÁNKAT!

ESG stratégiánk arra épül, hogy fenntartható növekedést
biztosítsunk:

  • a környezeti felelősségvállalás (E),
  • a társadalmi szerepvállalás (S)
  • és a transzparens vállalatirányítás terén (G).

Célunk, hogy hosszú távú értéket teremtsünk zöld- és fenntartható megoldásokkal működésünk minden területén.

Info Image

SZERVEZETI TAGSÁGOK

A Magyar Bankszövetség a hazai bankok érdekképviseleti szerve, a banki közösség hivatalos álláspontjának koordinátora és képviselője. A szövetség legfontosabb feladata a tagjait érintő szakmai érdekek képviselete. A szakmai álláspontok kialakítása érdekében a Magyar Bankszövetség a bankok szakértőiből álló munkabizottságokat alakít. Az EXIM Magyar Bankszövetség Fenntarthatósági Munkacsoportjának aktív résztvevője, annak érdekében, hogy első kézből értesüljünk a bankokat érintő legfontosabb fenntarthatósági kérdésekről.

A Kamara célja a hazai vállalkozói kör külpiaci érvényesülésének segítése, elsősorban az európai integrációra való felkészítés valamint együttműködési lehetőségek kialakítása a szomszédos országok üzleti köreivel. Említésre méltó a kamarák közti nemzetközi kapcsolat – már szinte minden környező országgal született kétoldalú együttműködési megállapodás – továbbá az MKIK csatlakozott a CEFTA országok kamaráinak multinacionális együttműködését biztosító egyezményhez. 1996-tól működik Budapesten a Nemzetközi Kereskedelmi Kamara Magyar Nemzeti Bizottsága (ICC Hungary).

A Gazdasági Együttműködés és Fejlesztés Szervezetének 1996 óta tagja Magyarország, amely a 34 tagállammal, valamint megfigyelő országokkal együtt összesen 70 állammal dolgozik számos területen multilaterális megállapodások és irányelvek kidolgozásán. A szervezet emellett statisztikai, makro-ökonómiai és kereskedelmi témájú elemzéseket is készít, és tesz rendszeresen közzé. Az 1978-ban létrejött hivatalosan támogatott exporthitelekről szóló megállapodás és a kapcsolódó környezeti, fenntarthatósági és átláthatósági szabályok meghatározók az EXIM működésében. A kapcsolódó OECD környezeti, fenntarthatósági és átláthatósági szabályok alapján az EXIM kialakította belső szabályzatát az exportügyletek átvilágítására, annak érdekében, hogy értékelje a finanszírozandó ügyletek környezeti, társadalmi és emberi jogi hatásait, valamint, hogy kiszűrje a káros hatással járó ügyletek megvalósítását.

Az uniós csatlakozást követően az állami hátterű exporthitelezés és exporthitel-biztosítás felügyeletét az Európai Bizottság Versenypolitikai és a Kereskedelem-politikai Főigazgatósága megosztva látja el, előbbi az állami támogatásokra, míg utóbbi a két éven túli ügyletekre vonatkozó szabályozás kialakításában és a kapcsolódó gyakorlat ellenőrzésében tölt be aktív szerepet. A tagállami érdekképviseletet az EXIM az Európai Unió Tanácsának exporthitelezéssel foglalkozó munkacsoportjában végzi.

A Berni Unió az állami tulajdonú exporthitel-biztosító társaságokat tömörítő egyik meghatározó nemzetközi szervezet. A Prágai Klubbal együtt több mint 70 tagot számláló nemzetközi intézménynek 2000 óta a Magyar Exporthitel Biztosító is teljes jogú tagja. A Berni Unió az exporthitel-biztosítás egységes alapelveinek nemzetközi elfogadásáért alakult, valamint a tagok közötti információ- és tapasztalatcsere fontos fóruma. A szervezet kiterjedt kapcsolatrendszerrel rendelkezik, amely tagszervezetei és azok országai számára nemzetközi szakmai jelenlétet biztosít.

Az Európai Állami Bankok Szövetsége (EAPB) tagjai többek között
– pénzügyi intézmények,
– finanszírozási ügynökségek,
– állami bankok,
– illetve egyéb hasonló szervezetek, amelyek az EU tagállamaiban, Svájcban vagy az EU gazdasági övezetben működnek.
Az EAPB tagjai – köztük az EXIM is – közel 100 pénzügyi intézményt képviselnek számos európai országból. Az európai piaci részesedésük körülbelül 15%-ot tesz ki, összesített mérlegfőösszegük 3 500 milliárd euró és közel 190 ezer munkavállalót reprezentálnak. Az általános ügyeken túlmenően az EXIM részt vesz az EAPB Fenntartható Finanszírozási Munkacsoportjának munkájában és ülésein.

Az Európai Beruházási Bank (EIB) az Európai Unió tagállamainak tulajdonában áll. A szervezet egyik fő küldetése az Európai Unió céljainak további támogatása a tagállamok konkrét projektjeinek hosszú távú finanszírozásával. Az Eximbank több alkalommal kötött megállapodást a nemzetközi intézménnyel:
– 2013-ban és 2014-ben 100 millió euró, illetve 200 millió euró refinanszírozási keretszerződéseket kötött az EIB–vel EU-s tagországokban terjeszkedést fontolgató hazai exportőrök támogatása érdekében
– 2017-ben az EIB és az Eximbank egy 400 millió euró összegű megállapodást írt alá a kevesebb, mint 3 000 munkavállalót foglalkoztató vállalkozások finanszírozásának céljából
– 2020-ban a koronavírus-járvány negatív hatásainak mérséklése érdekében 100 millió eurós megállapodás jött létre, amely a kkv-szektor munkahelyeinek megőrzéséhez járult hozzá
– 2023 elején 100 millió eurós refinanszírozási megállapodást írtak alá az EIB és az EXIM fenntartható stratégiájával összhangban, amely az EXIM zöldfinanszírozási keretének támogatását és a kapcsolódó projektek finanszírozását célozza.
– A 2023-as együttműködésnek köszönhetően az EXIM integrálta működésébe az EIB Green Checker online szűrő alkalmazását, amellyel megkönnyítjük a zöld ügyletek befogadásának folyamatát.

Nemzetközi Beruházásbiztosítási Ügynökséget (MIGA) 1988-ban alapították, jelenleg 165 tagországot számlál. Tevékenysége, hogy biztosítást nyújtson a fejlődő országokban befektetni szándékozók számára politikai és nem-kereskedelmi kockázatok ellen. Ilyen típusú kockázatok lehetnek például: állami kisajátítás, polgári zavargások, háborúk, szerződésszegések. Emellett fontos informáló szerepet is betölt egyfelől a nemzetközi piacok felé közvetít az adódó beruházási lehetőségekről, másfelől a beruházások ösztönzésében, azok elősegítésében és a vitás ügyek megoldásában.
Az EXIM 300 millió euró értékű hitelt vett fel az ING Banktól a Nemzetközi Beruházásbiztosítási Ügynökség (MIGA) garanciájával, melyet a Világbank-csoporthoz tartozó ügynökség június 30-án adott ki az ING Banknak. A hitelösszeget, melynek végső lejárata 12 év, az EXIM az exporttevékenységet végző hazai kis- és középvállalkozások, illetve a nagyvállalatok energiahatékonysági, megújuló energiával, fenntartható ingatlanfejlesztéssel kapcsolatos, valamint egyéb éghajlatvédelmi céljainak támogatására szánja.

Közzétételek

A Bank környezetvédelmi politikája értelmében nem támogat olyan ügyletet, amelynek negatív, azaz a nemzetközi szabványokban és jogszabályokban előírtak szerint káros környezeti hatása van, továbbá bizonyíthatóan alapvető emberi jogi normákat sért, illetve az ügylet megvalósítása jelentős üvegházgáz kibocsátást eredményez. Annak érdekében, hogy ezeket a projekteket már a finanszírozás korai szakaszában kiszűrje a bank környezeti és társadalmi szempontú kockázatelemzést alkalmaz.

 

A KÖRNYEZETI ÉS TÁRSADALMI ÉRTÉKELÉS FOLYAMATA:

 

Előszűrés – a projekt átvilágítása, illetve vizsgálata, hogy az ügylet az eljárás hatálya alá tartozik-e. Az előszűrés az üzletkötés korai szakaszában történik. Az exportőrrel folytatott első információkérésnél néhány alapinformációt kér be a Bank.

Azon ügyletek, amelyek kívül esnek a szűrőfeltételeken nem kerülnek besorolásra – vagyis nem kell besorolni azon ügyleteket, amelyek esetén a finanszírozás tárgya 2 év alatti és projekthez nem kapcsolódó áru/szolgáltatás, illetve hadászati és mezőgazdasági alaptermékek (élőállat, gabona stb.) exportja, valamint az exportőrrel szemben fennálló kockázat. Ezek az ügyletek „K” jelzéssel ellátva mentesülnek a környezeti és társadalmi eljárás valamennyi további lépése alól (így környezeti kérdőívet sem kell kiküldeni, mert nincs szűrés, átvilágítás, értékelés). Ugyanakkor a hatályon kívül eső, „K” ügyletek esetén is szükségessé válhat további információ bekérése, ha a projekt környezetre gyakorolt és társadalmi, vagy emberi jogi hatása alapján a környezetvédelmi szakértő indokoltnak látja.

 

Szűrés – a szűrés során értékelik az exportőr által rendelkezésre bocsátott információk összességét. A szűrést csak azokra az állami háttérrel biztosított projektekre, vagy projekthez kapcsolódó ügyletekre kell alkalmazni, amelyeknél a kockázatvállalás ideje a 2 évet meghaladja, továbbá, ha az ügylet értéke nagyobb, mint a 10 millió SDR, illetve, ha a projekt szenzitív területet érint, valam int a szűrés eredménye alapján feltételezhető, hogy a projekt megvalósítása potenciális környezeti kockázattal jár.

 

Besorolás – a projekt két főkategóriába (új projekt vagy meglévő létesítmény) és három környezeti és társadalmi kockázati kategóriába kerül besorolásra (A – érzékeny, B – mérsékelt, C – semleges).

 

Környezeti és társadalmi kategóriák jellemzői:

  • A kategória: ha a projekt jelentősen káros, visszafordíthatatlan környezeti és társadalmi hatásokkal rendelkezik és/vagy ezek a környezeti és társadalmi hatások a projekt fizikai helyszínén túlmutatnak. Továbbá A kategóriába sorolhatók azon ügyletek, amelyek érzékeny területre, illetve annak közelébe esnek.
  • B kategória: ha a projekt potenciális környezeti és társadalmi hatásai kevésbé kedvezőtlenek, mint az „A” kategóriába tartozó projekt esetében. A „B” kategóriás projektek hatásai enyhébbek, lokalizálhatók, helyspecifikusak, illetve a káros környezeti hatásuk visszafordítható.
  • C kategória: ha a projekt nem, vagy csak minimális potenciális környezeti és társadalmi hatással rendelkezik.

 

Meghatározott kockázati kategóriákhoz meghatározott minőségű és mennyiségű információ hozzárendelése szükséges.

 

Környezeti és szociális kockázati kategóriákhoz rendelt információk köre:

  • A kategória: Környezeti és Társadalmi Vizsgálati Kérdőív és Környezeti és Társadalmi Hatástanulmány (továbbiakban: KTHT), Emberi Jogi Hatástanulmány (továbbiakban: EJHT) – amennyiben szükséges
  • B kategória: Környezeti és Társadalmi Vizsgálati Kérdőív (továbbiakban: Kérdőív)
  • C kategória: nincs átvilágítás (Kérdőív)

 

Értékelés – az ügylet környezeti és társadalmi hatásainak értékelése a Kérdőív, illetve a projektre vonatkozó összes, releváns információ és dokumentáció alapján történik. A projektek értékeléséhez – környezeti és társadalmi kategóriától függően –, eltérő mélységű információkra van szükség.

 

„A” kategóriába tartozó projekt finanszírozásának elbírálásához az ügyfélnek Környezeti és társadalmi hatáselemzést kötelező benyújtania a környezeti hatásokról, illetve tervdokumentumokat az azokat mérséklő, kompenzáló intézkedésekről.

 

A mérsékelt környezeti hatással rendelkező, „B” kategóriás projektek értékelése során eseti alapon kérhető be Környezeti és Társadalmi Hatástanulmány, de a projekt besorolása és értékelése a Kérdőív eredménye alapján, valamint a releváns környezeti hatásokat bemutató dokumentumok figyelembevételével történik.

 

„C” kategóriás projektek esetében csak a Kérdőív kiértékelésének eredményét, valamint a rendelkezésre bocsátott dokumentumok értékelését veszik figyelembe, mivel az ügylet környezeti és társadalmi kockázatai elhanyagolhatóak. A Kérdőív kiértékelését követően azonban további dokumentumok kérhetők be.

 

Döntés – a bank a környezeti és társadalmi hatások értékelésénél döntően az ügyfél felelősségébe tartozó információkra támaszkodik. Az ügyfél felelőssége, hogy a szükséges dokumentációkat, alap- és kiegészítő információkat, a Bank rendelkezésére bocsássa. Ezen felül a Bank az ügyféltől független információkat is beszerezhet, ha szükségesnek ítéli (pl. finanszírozótól, más biztosítótól, zöld szervezettől stb.)

 

Az átvilágítás eredményei alapján, az ügylet befogadásra, feltételes befogadásra, elutasításra kerül.

 

Monitoring – minden „A” kategóriás projektfinanszírozású ügylet esetén az ügyfél vállalja az utólagos monitoring jelentések időszakos megküldését. Egyéb projektek kapcsán, ahol a Bank szükségesnek ítéli, egyedi elbírálás szerint monitoring jelentést kérhet be az ügyféltől, hogy a projekt környezeti és társadalmi hatásait nyomon tudja követni. Amennyiben a befogadásnál feltételként kikötésre került a monitoring, akkor az ügyfélnek meghatározott időközönként a környezeti és társadalmi hatásról monitoring jelentést kell biztosítania mindaddig, amíg a kockázatviselés ideje fennáll.

 

 

A Bank a nemzeti környezeti politika, az általa alkalmazott rendszer elveit, eljárás irányelveit az OECD Ajánlásban foglaltaknak megfelelően nyilvánosságra hozza.

 

„A” kategóriás projekt esetén, a környezeti hatásokra vonatkozó közérdekű információkat a bank legalább 30 nappal a kötelezettségvállalást megelőzően közzéteszi (pl.: KTHT jelentés vagy annak összefoglalója stb.).

 

A külföldi társintézmények egymás közti információ átadására készen áll, együttbiztosítás és egyéb partnerkapcsolataiban is.

 

A Bank a projekt szponzort arra ösztönzi, hogy a környezeti és társadalmi hatásokra vonatkozó információkat közzé tegye. Ügylethez kapcsolódó információkat az üzleti titokvédelemmel összhangban, a felek hozzájárulása nélkül a Bank nem tesz közzé. Az üzleti titok védelmére vonatkozó jogszabályokat és a versenyszempontokat a Bank a közérdekű környezeti információk közzétételére vonatkozó jogszabályokkal összhangban kezeli.

 

A Bank az OECD számára folyamatosan, de legalább félévente a finanszírozott („A”, „B”, „C” kategóriás) projektek információit megadja. Az OECD Ajánlás előírása szerinti formában és tartalommal évente (ex post) jelentést készít a befogadott „A” és „B” kategóriás ügyletekről.

 

A Bank legalább évente, utólagosan a nyilvánosság számára – a nemzeti jogi lehetőségeinek figyelembevételével – hozzáférhetővé teszi az „A” és „B” kategóriás ügyletek környezeti információit.

 

„A” és „B” kategóriás projektek esetében, ha az ügylet értékelése során az OECD Ajánlás vonatkozó eljárásai alkalmazandók, úgy a tranzakciót a Bank jelenti az OECD számára. Az OECD az így kapott adatokat összesíti és évente közzéteszi jelentés formájában a honlapján, így ez az információ a nyilvánosság számára hozzáférhető lesz. A szóban forgó jelentés az alábbi linken érhető el: one.oecd.org/document/tad/ecg(2020)1/final/en/pdf

 

A Bank évente nyilvánosságra hozza (honlapján feltünteti) a finanszírozott és környezetvédelmi valamint társadalmi szempontból átvilágított projektek – „A”, „B” és „C” kategória egyaránt – információit (projekt leírása, műszaki adatok, szabványok, jogszabályi megfelelések, stb.).

 

Amennyiben a projektek környezetvédelmi adatainak közzétételével kapcsolatban bármilyen kérdése felmerül, kérjük az alábbi e-mail címen lépjen velünk kapcsolatba: csecsei.adam@exim.hu

Az OECD felismerte, hogy az exporthitelezési politikán keresztül elősegítheti a támogatott exporthitelek nemzetközi környezetvédelmi, éghajlatváltozási, szociális és emberi jogi politikáik, valamint a vonatkozó nemzetközi megállapodások és egyezmények értelmében vállalt kötelezettségeik közötti koherenciát, ezáltal hozzájárulva a fenntartható fejlődéshez és a káros környezeti hatosok csökkentéséhez.

 

Az OECD Exporthitel és Garancia Csoportja (a továbbiakban: „ECG”) 2001-ben dolgozta ki és 2003-ban fogadta el a befogadott projektek környezetvédelmi átvilágításáról szóló OECD Ajánlást, amellyel az exportfinanszírozás környezeti kockázatelemzésének szabályrendszerét alkották meg. A dokumentum olyan egységes, közös gyakorlatokat tartalmaz, amellyel meghatározható és mérsékelhető a projektek környezetterhelő hatása. célja, hogy olyan eljárásokat alakítson ki az államilag támogatott exportfinanszírozás környezeti és szociális hatásainak vizsgálata során, amely törekszik a projektek kedvezőtlen környezeti és társadalmi hatásainak megelőzésére és csökkentésére, valamint figyelembe veszi a kapcsolódó környezeti és társadalmi kockázatokat, mindez által javítja a támogatott projekt pénzügyi kockázat felmérésének általános folyamatát.

 

Magyarország teljes jogú tagként vesz részt az ECG döntéshozatali folyamatában. 2001-ben hivatalosan nyilatkozott arról, hogy elfogadja a szóban forgó Ajánlást. Ennek értelmében az exporthitelezést és biztosítást végző intézményeinek 2002. január 1-től be kellett illeszteniük tevékenységükbe a környezetvédelemre vonatkozó – OECD Ajánlás szerint működő – környezeti monitoring rendszert. A Bankra vonatkozó magyar jogszabályok, az érintett termékek esetén tartalmazzák azt a kikötést, miszerint az Ajánlásának megfelelő környezeti minősítést el kell végezni.

 

Kapcsolódó jogszabályok és szabályozási dokumentumok:

  • A Magyar Export-Import Bank Részvénytársaság kamatkiegyenlítési rendszeréről szóló 85/1998. (V. 6.) Korm. rendelet
  • A Magyar Export-Import Bank Zrt. által az állam készfizető kezessége mellett vállalható garanciák, valamint a deviza- és kamatcsere ügyletek pótlási- és kamatköltségei feltételeiről és részletes szabályairól szóló 435/2012. (XII. 29.) Korm. rendelet
  • A Magyar Export- Import Bank Részvénytársaságról és a Magyar Exporthitel Biztosító Részvénytársaságról szóló 1994. évi XLII. törvény
  • Az Eximbank által folyósítható kötött segélyhitelek feltételeiről és segélyhitelnyújtás részletes szabályairól szóló 232/2003. (XII. 16.) Korm. rendelet
  • Az OECD állami hátterű exporthitelezésben alkalmazott közös környezeti és szociális irányelveiről szóló TAD/ECG(2016)3 OECD ajánlás (továbbiakban: Ajánlás)